Έως τα τέλη του έτους αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να καταβληθεί στην Fraport Greece το ποσό των 27 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο επιδίκασε στην εταιρεία ως αποζημίωση η Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών, σε διαμάχη που είχε με το δημόσιο για την κατάσταση των αεροδρομίων τον Απρίλιο του 2017 όταν αυτά παρελήφθησαν από τη Fraport.

Μιλώντας σε συνάντηση με δημοσιογράφους, ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece,Αλεξάντερ Τσίνελ, ανέφερε πως η εταιρεία παρέλαβε τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια σε χειρότερη κατάσταση από εκείνη στην οποία βρίσκονταν το 2014, όταν η Fraport κηρύχθηκε ανάδοχος στο διαγωνισμό για την παραχώρηση τους.

Ένα ενδεικτικό παράδειγμα σύμφωνα με τον κο Τσίνελ, ήταν πως πολλά πυροσβεστικά οχήματα στα αεροδρομία δεν λειτουργούσαν και πως η Fraport χρειάστηκε να ξοδέψει 3 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον για να βελτιώσει τις τουαλέτες.

Η Fraport Greece αρχικά διεκδίκησε αποζημίωση ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ από το δημόσιο, με την Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών να καταλήγει στο συμπέρασμα πως ένα εύλογο ποσό αποζημίωσης ανέρχεται στα 27 εκατομμύρια ευρώ.

Το ελληνικό δημόσιο από την πλευρά του προσέφυγε στη διαιτησία αμφισβητώντας το δικαίωμα της Fraport να ζητήσει αποζημίωση, παρά το γεγονός πως πηγές από την εταιρεία υποστηρίζουν πως αυτό προβλέπεται στην σύμβαση παραχώρησης.

Η διαδικασία της διαιτησίας αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του έτους.

Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, ο κος Τσίνελ ανέφερε πως από τον Απρίλιο του 2017 που παρελήφθησαν από τη Fraport και για το σύνολο του έτους, εξυπηρέτησαν 27,6 εκατομμύρια επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση ύψους 10,3% στην επιβατική κίνηση σε σχέση με το 2016.

Τα στοιχεία για τους πρώτους πέντε μήνες του 2018, δείχνουν πως η επιβατική κίνηση στα 14 αεροδρόμια παρουσίασε αύξηση της τάξεως του 11,1%, με την κίνηση εξωτερικού να σημειώνει αύξηση σχεδόν 20%.

Σε ορισμένα αεροδρόμια μάλιστα, όπως στη Μύκονο, η δυνατότητα εξυπηρέτησης αεροσκαφών αυξήθηκε κατά 25%. H Fraport Greece εκτιμά ότι τα έσοδά της το 2018 θα αυξηθούν κατά περίπου 10%, ποσοστό που μεταφράζεται σε περίπου 23 εκατομμύρια ευρώ, με τις εκτιμήσεις για τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων να κυμαίνονται σε ποσό της τάξεως των 130 με 135 εκατομμυρίων ευρώ, έναντι 119 εκατομμυρίων το 2017.

Απαντώντας σε ερωτήσεις για τις αυξήσεις στα ενοίκια των εταιρειών που έχουν αναλάβει την επίγεια εξυπηρέτηση στα αεροδρόμια, ο κος Τσίνελ υποστήριξε πως πράγματι υπήρξαν αυξήσεις, οι οποίες ωστόσο δεν ήταν υπέρογκες, καθώς οι χρεώσεις ήταν ιδιαίτερα χαμηλές στο παρελθόν. Πρόσθεσε πως η Fraport έλαβε υπόψιν τα ενοίκια που καταβάλλουν οι εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης σε άλλα αεροδρόμια παρόμοιου μεγέθους με τα 14 περιφερειακά, και πως τα ενοίκια είναι τα μόνα χρήματα που πληρώνουν οι handlers στα αεροδρόμια. Ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece, είπε επίσης πως η εταιρεία διαθέτει την τεχνογνωσία να αναπτύξει τη δική της επίγεια εξυπηρέτηση, καθώς είναι κάτι που ήδη κάνει στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, ωστόσο αυτό δεν αποτελεί στόχο της προς το παρόν.

Σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο περαιτέρω κλιμάκωσης των ελληνοτουρκικών σχέσεων, ο κος Τσίνελ εξέφρασε την έντονη ανησυχία του για το ενδεχόμενο αυτό, φέρνοντας το παράδειγμα της επιδείνωσης των σχέσεων Τουρκίας Ρωσίας, όταν το 2015 ρωσικό αεροσκάφος καταρρίφθηκε από τούρκικο.

Όπως είπε, το αποτέλεσμα ήταν να μειωθεί η επιβατική κίνηση μεταξύ των δύο χωρών στο αεροδρόμιο της Αττάλειας που διαχειρίζεται η Fraport κατά 2,5 εκατομμύρια. Ο Αλεξάντερ Τσίνελ ανέφερε πως η εικόνα έχει αλλάξει πλέον, με τις δύο χώρες να έχουν βελτιώσει τις σχέσεις τους, κάτι που αναμένεται να οδηγήσει στην καλύτερη επίδοση του αεροδρομίου της Αττάλειας από απόψεως επιβατικής κίνησης, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για 30 εκατομμύρια επιβάτες το 2018.

Το χρονοδιάγραμμα αναμόρφωσης των 14 αεροδρομίων

Κέρκυρα: Τα κύρια έργα αφορούν στην επέκταση του terminal κατά 10.000 τ.μ. Όπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport, προσθέτουμε 7.500 τ.μ. στο πεδίο ελιγμών των αεροσκαφών, ανακαινίζουμε τον υφιστάμενο τερματικό σταθμό, ενώ πραγματοποιούνται αναδιαρρυθμίσεις και ανακαινίσεις, εκτεταμένες επιδιορθώσεις, πλήρης καθαρισμός, αναβαφή και νέα σήμανση, συνολικού προϋπολογισμού κοντά στα 36 εκατ. ευρώ.

Χανιά: Ανακαίνιση τμημάτων στο πεδίο ελιγμών και στάθμευσης των αεροσκαφών, καθώς επίσης και σε περιοχές ελέγχου ασφαλείας, σε χώρους VIP και αναβάθμιση σε χώρους αποθήκευσης, συνολικού προϋπολογισμού 4,9 εκατ. ευρώ.

Ζάκυνθος: Κατασκευάζεται νέο φυλάκιο, νέος υποσταθμός και ένα κτίριο με μηχανοηλεκτρικό υλικό, ενώ πραγματοποιούνται βελτιώσεις στον αεροδιάδρομο, τον τροχόδρομο και στο πεδίο ελιγμών των αεροσκαφών, συνολικού προϋπολογισμού 13,7 εκατ. ευρώ.

Κεφαλονιά: Κατεδαφίζεται πλήρως το παλιό Terminal, και στη θέση του κατασκευάζεται νέο έκτασης 11.000 τ.μ., ενώ οι λειτουργίες ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών μεταφέρονται από το παλιό στο καινούριο. Επίσης, κατασκευάζονται νέα φυλάκια, υποσταθμός και πραγματοποιούνται επιδιορθώσεις στους χώρους των αεροσκαφών, στον διάδρομο προσγείωσης και στον τροχόδρομο. Μάλιστα, γίνεται ριζική ανακατασκευή του διαδρόμου προσγείωσης, με μεγάλη επιτυχία, σε όλο του το μήκος, συνολικού προϋπολογισμού πολύ κοντά στα 24 εκατ. ευρώ.

‘Ακτιο: Πρόκειται για ένα από τα μικρότερα αεροδρόμια της χώρας. Στα 7.000 τ.μ. προστίθενται άλλα 2.500 τ.μ. στο Terminal. Επίσης, κατασκευάζεται νέο φυλάκιο, αναβάθμιση του βιολογικού καθαρισμού, ριζική επανασήμανση και μαρκάρισμα του διαδρόμου προσγείωσης και στάθμευσης των αεροσκαφών, συνολικού προϋπολογισμού 9 εκατ. ευρώ.

Καβάλα: Το Terminal επεκτείνεται κατά 2.000 τ.μ., δημιουργείται νέος πυροσβεστικός σταθμός, νέο φυλάκιο, ενώ γίνονται διορθώσεις στο διάδρομο προσγείωσης, στον τροχόδρομο και στα πεδία ελιγμών των αεροσκαφών, συνολικού προϋπολογισμού 10,7 εκατ. ευρώ.

Ρόδος: Σύμφωνα με τη Fraport γίνεται μία πολύ μεγάλη ανακαίνιση, με αναβάθμιση όλων των τμημάτων του αεροδρομίου, των εμπορικών χώρων με νέο Duty Free, με νέα συστήματα διακίνησης αποσκευών και νέο φυλάκιο. Στον εξωτερικό χώρο πραγματοποιείται αναβάθμιση στο διάδρομο προσγείωσης, στον τροχόδρομο και στα πεδία ελιγμών και στάθμευσης των αεροσκαφών, καθώς επίσης και ριζική ανακαίνιση του συστήματος ψύξης και κλιματισμού, συνολικού προϋπολογισμού 35,5 εκατ. ευρώ.

Κως: Δημιουργείται Terminal το οποίο θα φθάσει στα 25.000 τ.μ., 4.500 τ.μ. προστίθενται στο πεδίο ελιγμών, αναβάθμιση στον διάδρομο προσγείωσης, στον τροχόδρομο, συνολικού προϋπολογισμού 44 εκατ. ευρώ.

Σαντορίνη: Προσθέτονται 11.000 τ.μ. στο Terminal, το οποίο θα ξεπεράσει πλέον τα 15.000 τ.μ. Αναβαθμίζονται και ανακαινίζονται οι χώροι των αεροσκαφών, ενώ δημιουργείται νέο φυλάκιο. Επιπλέον, πραγματοποιείται αφαίρεση αμιάντου από όλους τους χώρους του αεροδρομίου, συνολικού προϋπολογισμού 26,6 εκατ. ευρώ

Μύκονος: Επέκταση στο Terminal στο οποίο προστέθηκαν 4.500 τ.μ. Χτίζεται νέος πυροσβεστικός σταθμός, φυλάκιο και γίνονται αναβαθμίσεις στον διάδρομο προσγείωσης – απογείωσης, ο οποίος ανακαινίστηκε πλήρως σε όλο του το μήκος, καθώς επίσης και στον τροχόδρομο και στο πεδίο ελιγμών, συνολικού προϋπολογισμού 24,6 εκατ ευρώ.

Μυτιλήνη: Προστίθενται 5.000 τ.μ. στο υφιστάμενο Terminal, επεκτείνεται ο τροχόδρομος κατά 5.000 τ.μ. Γίνονται, επίσης, επιδιορθώσεις και ανακαινίσεις στον τροχόδρομο και στον διάδρομο προσγείωσης απογείωσης, ενώ δημιουργούνται πυροσβεστικός σταθμός και φυλάκια, συνολικού προϋπολογισμού 20 εκατ. ευρώ.

Σάμος: Προστίθενται 1.400 τ.μ. στο Terminal, ενώ παράλληλα πραγματοποιούνται αναβαθμίσεις των αεροδιαδρόμων, τροχοδρόμων και πιστών συνολικού προϋπολογισμού 13,5 εκατ. ευρώ.

Σκιάθος: Προστίθενται 2.500 τ.μ. στο Terminal, γίνεται επανασήμανση του διαδρόμου απογείωσης – προσγείωσης, και δημιουργούνται νέος πυροσβεστικός σταθμό και φυλάκιο συνολικού προϋπολογισμού 15,7 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι σε όλα τα αεροδρόμια, εκτός από αυτό στα Χανιά, για το οποίο δεν υφίσταται ανάγκη, εγκαθίστανται νέα συστήματα διακίνησης αποσκευών.

 

 

 

 

Πηγή: http://www.fortunegreece.com/article/apozimiosi-27-ekat-evro-diekdiki-apo-to-dimosio-i-fraport-greece/