Συνέντευξη στον Κωνσταντίνο Καντόγλου

Η παράσταση «Ελλάς Γελάς» σε σκηνοθεσία Παύλου Δανελάτου ανεβαίνει στη διάρκεια της τρέχουσας θεατρικής σεζόν για δεύτερη φορά, στη σκηνή του θεάτρου Σοφούλη. Η παράσταση που αποτελείται από τέσσερα κωμικά μονόπρακτα του Γιώργου Σουρή, ενός εκ των σπουδαιότερων σατιρικών συγγραφέων της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας, επιστρέφει φέτος μετά την περυσινή της πορεία.

 

Αποτέλεσμα εικόνας για ΕΛΛΆς ΓΕΛΑς θεατρο σοφουλη

 

Το makthes.gr μίλησε με τον σκηνοθέτη του έργου για το σατιρικό πνεύμα του Σουρή και τη διαχρονικότητα του, καθώς και για τη δουλειά που έκανε με τους ηθοποιούς του και τις αυξημένες υποκριτικές απαιτήσεις της παράστασης.

«Τα κείμενα του Σουρή έχουν την ιδιαιτερότητα ότι είναι σε  ομοιοκατάληκτο δεκαπεντασύλλαβο, αλλά είναι καταπληκτική σε όλα αυτά η ζωντάνια, η γλώσσα και φυσικά η σάτιρα του συγγραφέα» μας είπε ο κύριος Δανελάτος. « Ο Σουρής παίρνει ως αφορμή  τα πολιτικά και τα κοινωνικά φαινόμενα και συνθέτει κείμενα στα οποία κατηγορεί τον Έλληνα με τρομερό χιούμορ.  Μπορεί να δει κανείς ότι στην ουσία δεν έχει αλλάξει τίποτα από τότε, αυτά που συμβαίνουν στην Ελλάδα συνέβαιναν πάντοτε και πιθανότατα θα συμβαίνουν για πάντα», λέει ο σκηνοθέτης.

 

pavlos-danelatos.jpg


Το πνεύμα του Σουρή είναι απολύτως διαχρονικό και αυτός είναι και ο βασικός λόγος που πραγματοποιήθηκε αυτή η παράσταση, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της. Υπάρχουν σπαρταριστές ατάκες μέσα στο έργο, αλλά και στην ποίηση του Σουρή, που συμπυκνώνουν με τον καλύτερο τρόπο το πνεύμα του έργου και μία από αυτές  είναι το  «γι’ αυτό τον τόπο που τιμά τα ξέστρωτα γαϊδούρια, σιχτίρ στα χρόνια τα παλιά σιχτίρ και στα καινούργια,» που ακούγεται στην παράσταση και θα μπορούσε κάποιος να  πει ότι γράφτηκε τώρα, ενώ στην πραγματικότητα γράφτηκε πριν από έναν και πλέον αιώνα. Υπάρχουν στην παράσταση και κάποια εμβόλιμα κείμενα ανάμεσα στα 4 μονόπρακτα, στα οποία βγαίνουν οι ηθοποιοί εν είδει παρουσιαστών και συνδέουν ιστορικά τα κείμενα της εποχής με το σήμερα, γιατί ο Σουρής έγραφε πάντα με αφορμή περιστατικά της εποχής του.

 

Αποτέλεσμα εικόνας για ΕΛΛΆς ΓΕΛΑς θεατρο σοφουλη

Αποτέλεσμα εικόνας για ΕΛΛΆς ΓΕΛΑς θεατρο σοφουλη

Αποτέλεσμα εικόνας για ΕΛΛΆς ΓΕΛΑς θεατρο σοφουλη

 

Έχει χαρακτηριστικά ο Έλληνας κατά τον Σουρή τα οποία δύσκολα αλλάζουν. Τα ψέματα των πολιτικών, η αναξιοκρατία, και ο φόβος του Έλληνα να αλλάξει, όλα αυτά συν-αποτελούν τη θεματολογία του, καθώς μοιάζει η ιστορία μας δυστυχώς να κάνει κύκλους, σύμφωνα με τον Παύλο Δανελάτο.

 

Αποτέλεσμα εικόνας για ΕΛΛΆς ΓΕΛΑς θεατρο σοφουλη

Αποτέλεσμα εικόνας για Ελλάς γελάς θέατρο σοφούλη

Αποτέλεσμα εικόνας για ΕΛΛΆς ΓΕΛΑς θεατρο σοφουλη

Αποτέλεσμα εικόνας για ΕΛΛΆς ΓΕΛΑς θεατρο σοφουλη

Αποτέλεσμα εικόνας για ΕΛΛΆς ΓΕΛΑς θεατρο σοφουλη

Αποτέλεσμα εικόνας για ΕΛΛΆς ΓΕΛΑς θεατρο σοφουλη

Αποτέλεσμα εικόνας για ΕΛΛΆς ΓΕΛΑς θεατρο σοφουλη

 

 

 

Στη συνέχεια, ο σκηνοθέτης αναφέρεται και στη γραφή του Σουρή, λέγοντας χαρακτηριστικά:  «είναι τρομερός ο Σουρής και δεν είναι τυχαίο,  και τις δύο φορές που τον σκηνοθέτησα, ότι είχε εξαιρετική επιτυχία και απήχηση στο κοινό. Γιατί η γραφή του είναι απολαυστική, δεν πρόκειται περί βαρετών πολιτικών κειμένων, είναι σατυρικές κωμωδίες υψηλού επιπέδου, και μάλιστα γραμμένες  με πολύ υψηλή θεατρική τεχνική. Αν και χρησιμοποιεί δύσκολη γλώσσα και απορεί κανείς πώς μπόρεσε να γράψει τόσο ζωντανά και τόσο ωραία, δεν είναι μόνο καταγγελία, ο κόσμος τα απολαμβάνει πραγματικά. Το δικό μου χαρακτηριστικό όσον αφορά τις σκηνοθεσίες, και σε αυτό στο οποίο έριξα μεγάλο βάρος, είναι να είναι καθαρό το μήνυμα.

 

 

 

 

Οι συντελεστές με τη σειρά τους, προκειμένου να αποδώσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη γραφή, έδωσαν πολύ μεγάλη σημασία στη διαχείριση του λόγου, όπως υπογραμμίζει ο σκηνοθέτης. «Τα τελευταία χρόνια βλέπω ότι στο θέατρο αυτή η διαχείριση του λόγου δεν δουλεύεται αρκετά. Δίνουμε μεγάλη  σημασία στην αισθητική μιας παράστασης, και διαπιστώνω ότι καλές παραστάσεις, πάσχουν από έλλειψη δουλειάς επάνω στο λόγο. Δεν πάσχουμε ούτε από σκηνοθεσίες ούτε από καλούς ηθοποιούς, καθώς εγώ πιστεύω στον Έλληνα ηθοποιό, και τελευταία νομίζω ότι έχει ανέβει και το επίπεδο της εκπαίδευσης, αλλά πάσχουμε από τη διδασκαλία του λόγου, από τη διαχείριση του. Ήταν μια ευκαιρία λοιπόν αυτή η παράσταση  για τα παιδιά να δουλέψουν πολύ πάνω στον λόγο».

Μιλώντας τέλος και για τη σημαντική πολιτιστική κληρονομιά που άφησε πίσω του ένας τόσο σπουδαίος σατιρικός και κωμωδιογράφος, ο κ. Δανελάτος τονίζει: «Αν δεν υπήρχε ο Σουρής δεν θα υπήρχε ο Μποστ. Το  έχει πει και ο ίδιος άλλωστε, η κληρονομιά του Σουρή είναι σημαντική και δεν ξέρω αν θα βρεθεί άλλος που να σταθεί σε αυτό το ύψος μετά τον Μποστ,  αλλά ας μην είμαστε απαισιόδοξοι.»

 

 

 

Συντελεστές

Σκηνοθεσία / Σκηνικό: Παύλος Δανελάτος

Μουσική: Κωστής Βοζίκης

Κίνηση / Χορογραφίες: Μέλπω Βασιλικού

Φωτισμοί: Ανέστης Ατακτίδης

Κοστούμια: Φαίη Αποστολίδου

Μακιγιάζ: Έφη Βότσου

 

 

 

«Ελλάς Γελάς» από τον Παύλο Δανελάτο

 

Παίζουν: Διογένης Γκίκας, Βίκυ Γρηγοριάδου, Γιάννης Μαστρογεωργίου, Δέσποινα Μπισχινιώτη, Κωνσταντίνος Πετρίδης, Σταμάτης Στάμογλου

Φιλική συμμετοχή: Χρύσα Μπολλάτι, Λευτέρης Παναγιωτίδης

 

 

 

 

Θέατρο Σοφούλη
Τραπεζούντος 5 & Σοφούλη, Τ.Κ. 55131 Θεσσαλονίκη
Τηλ. πληροφοριών και κρατήσεων: 2310423925
www.theatrosofouli.gr
Το Θέατρο Σοφούλη διαθέτει πρόσβαση για ΑμεΑ

 

 

Παραστάσεις

24-25 Νοεμβρίου & 1-2 Δεκεμβρίου 2018

Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 20.00

Τιμές εισιτηρίων

Κανονικό: 10€ (προπώληση), 12€ (ταμείο θεάτρου)

Μαθητικό/Φοιτητικό/Ανέργων/Πολυτέκνων/Άνω των 65/Ατέλειες: 8€

Προπώληση viva.gr https://www.viva.gr/tickets/theater/theatro-sofouli/ellas-gelas/

 

 

 

 

Πηγή: https://www.makthes.gr/ellas-gelas-apo-ton-paylo-danelato-175399