Jacques Touchet, Οι τέσσερις χωροφύλακες (στρατονόμοι), 1916-1917

Παρουσίαση βιβλίου “Η Θεσσαλονίκη με τη ματιά των Γάλλων στρατιωτών-ζωγράφων του Μεγάλου Πολέμου (1914-1918)” στις 16 Οκτωβρίου 2017, στις 19:00, στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης.

 

Αποτέλεσμα εικόνας για Μαρία Καμπούρη Η Θεσσαλονίκη με τη ματιά των Γάλλων στρατιωτών-ζωγράφων του Μεγάλου Πολέμου (1914-1918)Η Μαρία Καμπούρη-Βαμβούκου είναι Ομότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος Αρχιτεκτόνων-Μηχανικών του ΑΠΘ και συγγραφέας της πραγματείας Η τέχνη στα χρόνια του «πολέμου των χαρακωμάτων». Στρατιώτες-ζωγράφοι της Στρατιάς της Ανατολής στη Θεσσαλονίκη,
University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2016

 

 

 

 

Ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, εκατό χρόνια μετά την έκρηξη του στις 28 Ιουλίου 1914, έχει εδραιωθεί στην ιστοριογραφία ως ο «Μεγάλος Πόλεμος». Γεγονός κομβικής σημασίας του 20ου αιώνα, έχει χαρακτηριστεί, σύμφωνα με τον ιστορικό Κρίστοφερ Κλαρκ, ως το τέλος μιας σύρραξης που συσσώρευσε 16 εκατ. νεκρούς, είδε τέσσερις αυτοκρατορίες να καταρρέουν, διέρρηξε τις βεβαιότητες της δυτικής κοινωνίας, συνομολόγησε τον θρίαμβο του εθνικισμού, εισήγαγε με βίαιο τρόπο την ανθρωπότητα στην εποχή της αμερικανικής ηγεμονίας και διαμόρφωσε καθοριστικά τις τροχιές στις οποίες αργότερα θα διαγράφονταν φασισμός και κομμουνισμός, όλες οι αναγνωρίσιμες δομές του σύγχρονου κόσμου.

Ο πόλεμος υπήρξε η χειρότερη έκφραση της βιομηχανικής εποχής που μεταφέρθηκε και στην τέχνη, εμπνέοντας μερικά από τα χαρακτηριστικότερα έργα και στα δύο εχθρικά στρατόπεδα. Δεν άλλαξε μόνο τη λογοτεχνία αλλά και τις υπόλοιπες τέχνες. Τα μεγάλα κινήματα στην τέχνη και στη λογοτεχνία του 20ου αιώνα είναι εν πολλοίς απότοκα του πολέμου. Ο υπερρεαλισμός, ο εξπρεσιονισμός, η αφηρημένη τέχνη, ο κυβισμός, ο φουτουρισμός, γεννήθηκαν πριν ή μετά τον πόλεμο. Αλλά και στη μουσική και στον κινηματογράφο δημιουργήθηκαν έργα εμβληματικά υπό την επίδραση του, χωρίς να παραλείψουμε να θυμίσουμε και τον αντίκτυπο που είχε σε κοινωνίες και πολιτισμούς εκτός της Δύσης (Κίνα, Ρωσία, ΗΠΑ).

H παρουσίαση του έργου των Γάλλων στρατιωτών-ζωγράφων με θέμα τους την πόλη της Θεσσαλονίκης, που μέσα στη δίνη του πολέμου έβρισκαν καταφύγιο στη δημιουργική αυτή δράση, αποτελεί ανάκλησης της μνήμης, μιας μνήμης που σήμερα όλο και πιο συχνά βρίσκεται σε συνεχή μάχη με τη λήθη. Το υλικό, άγνωστo στο ευρύ κοινό, ιχνηλατεί τη συνεισφορά των ξένων στρατιωτών στην ιστορική και κοινωνική ζωή της πόλης και αναζητεί να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο οι ξένοι μαχητές βίωναν τον πόλεμο στο Μακεδονικό Μέτωπο.

 

 

Άσκηση Γάλλων ναυτών στον Θερμαϊκό, καρτ-ποστάλ, 1917

 

Paul Jouve, Εσωτερικό του ναού της Αχειροποιήτου, 1916, σχέδιο με μολύβι σε χαρτί

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drack Oub (André Antoine Bouchard), Σκωτσέζος και Ρώσος στρατιώτης, 1917

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pierre Douillard, Η Αψίδα του Γαλερίου, 1916

 

Ruedolf, Φιγούρες νέων ανθρώπων στη Θεσσαλονίκη, 1916-1917

 

 

 

 

Η συγγραφέας Μαρία Καμπούρη θα μιλήσει για το πλούσιο έργο των Γάλλων στρατιωτών-ζωγράφων της Στρατιάς της Ανατολής που, με την καλλιέργεια και την αγάπη τους για τη ζωγραφική, κατέθεσαν με τον δικό τους τρόπο ό,τι ωραίο και ευγενικό είχαν μέσα τους, για την πόλη της Θεσσαλονίκης, σε μια εποχή βίας και ολέθρου.

Οι εικόνες αυτές, σημαντικά τεκμήρια, ζωντανεύουν τη μορφή και τη ζωή της πόλης στα δύσκολα χρόνια του Α’ Παγκοσμίου, “του πολέμου των χαρακωμάτων”.

Σε συνεργασία με τον Σύλλογο “Nouvelle Amicale“.

 

 

Αποτέλεσμα εικόνας για Μαρία Καμπούρη Η Θεσσαλονίκη με τη ματιά των Γάλλων στρατιωτών-ζωγράφων του Μεγάλου Πολέμου (1914-1918)

 

 

 

Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Αίθουσα Αλλατίνη-Ντασώ

Λεωφόρος Στρατού 2Α

Τηλέφωνο: 2310 821231

 

 

Δευτέρα 16 Οκτωβρίου 2017 στις 19:00

Είσοδος ελεύθερη