Ο Ιωάννης Καποδίστριας υπήρξε αναμφίβολα μια από τις μεγαλύτερες ιστορικές προσωπικότητες της ελληνικής ιστορίας. Άφησε πίσω του ένα τεράστιο διπλωματικό έργο, και σημάδεψε ανεξίτηλα το ρου ολόκληρης της Ευρώπης, υπηρετώντας σε υψηλόβαθμες θέσεις, μεταξύ άλλων και ως υπουργός εξωτερικών της Ρωσίας. Φέτος ,  το ντοκιμαντέρ « Ο Έλληνας της Ρωσικής Αυτοκρατορίας» της Svetlana Muzychenko, σημαντικής ντοκιμαντερίστριας από την Ρωσία,  συμμετέχει στο 21ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (παρουσιάζεται σήμερα), τιμώντας τη μνήμη του Καποδίστρια. Το makthess, είχε την ευκαιρία να μιλήσει με τους δημιουργούς του Ντοκιμαντέρ, την συγγραφέα-σκηνοθέτη Svetlana Muzychenko, αλλά και την παραγωγό Maria Ksinopoulo  για τις επιδιώξεις ενός τέτοιου ιστορικού ντοκιμαντέρ, αλλά και για το πολιτιστικό και ιστορικό αντίκτυπο της σπουδαίας προσωπικότητας που διαπραγματεύεται.

Τι ήταν αυτό που σας τράβηξε το ενδιαφέρον στην ιστορία του Ιωάννη Καποδίστρια;

Maria Ksinopoulo:  Μια προσωπικότητα όπως αυτή του Καποδίστρια αξίζει σίγουρα να διαθέτει μια ταινία αξιώσεων.  Αρχικά, η παραγωγός Natalia Ivanova και εγώ είχαμε οραματιστεί μια ταινία μυθοπλασίας μεγάλου μήκους, αλλά δυστυχώς δεν καταφέραμε να συγκεντρώσουμε  τα χρήματα που απαιτεί ένα τέτοιο εγχείρημα.  Ωστόσο, το Υπουργείο Πολιτισμού της Ρωσίας στήριξε την ιδέα μας για την δημιουργία ενός ντοκιμαντέρ.

Svetlana Muzychenko: Πρέπει να ομολογήσω, ότι πριν με πλησιάσουν οι Maria Ksinopoulo και η Natalia Ivanova για να αναλάβω τη σκηνοθεσία του ντοκιμαντέρ, ότι δεν γνώριζα τίποτα για τον Καποδίστρια. Όταν άρχισα να μελετάω το ερευνητικό υλικό, ήμουν πραγματικά σοκαρισμένη από την ζωή και την προσωπικότητα αυτού του ανθρώπου,  και ένιωσα ότι είναι πραγματικά άδικο που δεν είναι αρκετά γνωστός, ενώ το έργο του έχει υπάρχει εξαιρετικά επιδραστικό. Και είναι πραγματικά τρομακτικό ακόμα και το να σκεφτεί κανείς τι θα είχε συμβεί τότε αλλά και τώρα αν δεν υπήρχε ο Καποδίστριας.

Πώς κρατήσατε στην αφήγηση του ντοκιμαντέρ την ισορροπία ανάμεσα στα μεγάλα ιστορικά γεγονότα και σε πιο προσωπικές πτυχές της ιστορίας του Καποδίστρια.

Svetlana Muzychenko:  Ολόκληρη η ζωή αυτού του ανθρώπου είχε αφοσιωθεί σε ένα σκοπό, τη δημιουργία ενός ελεύθερου, ανεξάρτητου ελληνικού κράτους.  Όλα τα υπόλοιπα, είτε είχαν άμεση σχέση με αυτό τον σκοπό, είτε υπήρξαν δευτερεύοντα. Αν κάτι φαινόταν περιττό για αυτόν, κάτι που δεν θα βοηθούσε στην επίτευξη του στόχου του, απλά το απέκλειε από την ζωή του.

kapodistrias1.jpg

Πώς καταλήξατε στον Ευκλείδη Κουρτζίδη ως αφηγητή και στον Kazbek Kibizov ως τον άνθρωπο που θα υποδυθεί τον Καποδίστρια;

Svetlana Muzychenko:  Η επιλογή του πρωταγωνιστή υπήρξε μια μεγάλη διαδικασία που διήρκεσε αρκετό καιρό. O Kazbek, εκτός από τις υποκριτικές του δυνατότητες,  έχει και το προνόμιο ότι μοιάζει αρκετά εμφανισιακά με τον Καποδίστρια. Για εμάς, η ομοιότητα με τον χαρακτήρα που υποδύεται αλλά και ο αριστοκρατικός του “αέρας”, υπήρξαν εξαιρετικά

Σημαντικοί παράγοντες.  Όταν το συνεργείο μας βρέθηκε στην έπαυλη του Καποδίστρια, ο υπεύθυνος του μουσείου πήγε τον Kazbek στην προτομή του Καποδίστρια, τον έβαλε να σταθεί δίπλα της, και θαύμαζε την τρομερή τους ομοιότητα. Όσον αφορά τον Ευκλείδη Κουρτζίδη,  επιλέχθηκε για τις εξαιρετικές υποκριτικές του ικανότητες, αλλά και την διακριτικότητα και το βάθος που τις χαρακτηρίζει. Επίσης ήμασταν πεπεισμένοι ότι μόνο ένας Έλληνας θα μπορούσε να αποδώσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτήν την ιστορία.

Στις προθέσεις σας ήταν να κάνετε ένα ντοκιμαντέρ δυναμικό και μοντέρνο, παρά το γεγονός ότι αυτό αναφέρεται σε μια συγκεκριμένη ιστορική περίοδο. Πώς επιτυγχάνεται αυτό;

Svetlana Muzychenko: Απλά αφηγηθήκαμε την ιστορία χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εκφραστικά μέσα.  Μη γραμμική ιστορία, δυναμικό μοντάζ, μεταφορά ιστορικών αντικειμένων της τότε εποχής στην δικιά μας.   Βοήθησε φυσικά και η εξαιρετική μουσική και Alexander Sokolov.

Μιλήστε μας λίγο για τις τοποθεσίες στις οποίες πραγματοποιήθηκαν κάποια από τα γυρίσματα.

Maria Ksinopoulo:  Όταν ψάχναμε για τοποθεσίες γυρισμάτων στην Ελλάδα, βασικός μας οδικός χάρτης υπήρξαν τα ιστορικά γεγονότα. Κάναμε γυρίσματα στο σπίτι του πατέρα του Καποδίστρια στην Κέρκυρα, το οποίο σήμερα έχει μετατραπεί σε μουσείο. Ήταν σημαντικό για εμάς να δείξουμε το σπίτι των προγόνων του, όπου ο χαρακτήρας ζει στην ατμόσφαιρα εκείνης της εποχής.  Γυρίσαμε την σκηνή της δολοφονίας του Ιωάννη στην εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα στο Ναύπλιο, στο σημείο δηλαδή που πέθανε πραγματικά.  Μια ενδιαφέρουσα σκηνοθετική απόφαση υπήρξε να γυρίσουμε την σκηνή του χορού του Ζαλόγγου  στην Πρέβεζα, όπου υπάρχει το μνημείο του Ζαλόγγου, ένα σύμβολο της ελληνικής αντίστασης. Όταν σχεδιάζαμε τα γυρίσματα στην Ρωσσία, ψάχναμε κυρίως για εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους που να φαίνονται όσο το δυνατόν πιο ιστορικά πιστοί στον 19Ο αιώνα.  Ήμασταν τυχεροί που πράγματι υπάρχουν αρκετοί τέτοιο χώροι στη Ρωσία,  όπως μεγάλες επαύλεις όπου μπορέσαμε να γυρίσουμε σκηνές με τον αυτοκράτορα, αλλά και πιο ταπεινοί  χώροι, που διατηρούν ωστόσο έπιπλα εκείνης της εποχής.

Σήμερα στις 6μμ, αίθουσα Τόνια Μαρκετάκη, Λιμάνι Θεσσαλονίκης

 

 

 

 

Πηγή: https://www.makthes.gr/to-pneyma-toy-kapodistria-zontaneyei-ston-ellina-tis-rosikis-aytokratorias-21o-festival-ntokimanter-thessalonikis-202721