Η παρουσίαση του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου για τη συμμετοχή των ΗΠΑ ως τιμώμενης χώρας στην 83η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ήταν αποκαλυπτική. Μακράν η καλύτερη, αποδοτικότερη και σαφώς παραγωγικότερη προσέγγιση που έχει γίνει για τη ΔΕΘ εδώ και χρόνια, προφανώς αποτέλεσμα δουλειάς στην οποία έβαλαν το… χεράκι τους άνθρωποι της αγοράς και τεχνοκράτες του εκθεσιακού κλάδου από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Φυσικά το αποτέλεσμα θα κριθεί στην πράξη, αλλά χωρίς αμφιβολία από όσα έδειξαν οι υπεύθυνοι του Επιμελητηρίου στους δημοσιογράφους συνάγεται η βασιμότατη εκτίμηση ότι από τις 8 μέχρι τις 16 Σεπτεμβρίου θα λειτουργήσουν ταυτόχρονα, παράλληλα, συμπληρωματικά και –προφανώς- συγκριτικά τρία εκθεσιακά γεγονότα.

Το ένα αφορά τους υπαίθριους χώρους, που τις ώρες λειτουργίας, δηλαδή όσο υπάρχει δυσικό φως, θυμίζουν αναβαθμισμένη έκδοση της φημισμένης εμποροπανηγύρεως που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στον Άγιο Μάμα της Χαλκιδικής, ενώ μόλις πέσει το σκοτάδι οι λαϊκές συναυλίες, η τσίκνα από τα σουβλάκια και οι μπύρες μεταβάλουν το χώρο σε σκηνικό κανονικού καλοκαιρινού πανηγυριού παραμονές Δεκαπενταύγουστου στην ορεινή Ελλάδα.

Το δεύτερο εκθεσιακό γεγονός συμβαίνει την ίδια περίοδο  μέσα στα περίπτερα. Δηλαδή στους στεγασμένους χώρους, όπου τα μινιμαλιστικής αισθητικής –από ανάγκη και όχι από επιλογή- περίπτερα των υπουργείων και των φορέων του ευρύτερου δημοσίου τομέα, αλλά και επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα –από μικροαντικείμενο μέχρι έπιπλα και από τρόφιμα μέχρι αυτοκίνητα-, οι οποίες είτε κατά μόνας, είτε μέσω των Επιμελητηρίων αναζητούν στη ΔΕΘ τρόπους να αυξήσουν τις λιανικές τους πωλήσεις ή να εξασφαλίσουν νέες παραγγελίες.

Το τρίτο εκθεσιακό γεγονός θα συμβεί στο περίπτερο 13, όπου θα στεγαστεί η επίσημη συμμετοχή των ΗΠΑ, με περισσότερες από 30 επιχειρήσεις, αρκετές εταιρικές παρουσιάσεις και πολιτιστικά – καλλιτεχνικά δρώμενα, αλλά και ορισμένες παράλληλες εκδηλώσεις σε άλλους χώρους στην πόλη –Βελλίδειο, Παλατάκι, ξενοδοχείο The Met. Σύμφωνα με την παρουσίαση τόσο η εμφάνιση και η χωροθέτηση, όσο και η λειτουργικότητα του περιπτέρου 13 δεν θα έχουν καμία σχέση με ότι αντιλαμβανόμαστε ως εκθεσιακές δράσεις τα πολλά τελευταία χρόνια στη ΔΕΘ. Και φυσικά θα είναι σαφώς υψηλότερου επιπέδου από τις παρουσιάσεις της Κίνας και της Ρωσίας, δύο μεγάλες χώρες οι οποίες τα τελευταία χρόνια ήταν τιμώμενες στη Γενική Έκθεση του Σεπτεμβρίου. Κατά κάποιο τρόπο η τριπλή αυτή εικόνα της φετινής ΔΕΘ έχει σχέση με το παρελθόν και το παρόν των ελληνικών εκθέσεων, αλλά και με το παρόν των διεθνών εκθεσιακών γεγονότων, που κάποτε πιστεύουμε ότι θα φτάσει και στην Ελλάδα. Ενδεχομένως μετά την ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ, που έχει εξαγγελθεί για τα επόμενα χρόνια.

 

 

 

Εκείνο που φάνηκε στην προσέγγιση των Αμερικάνων είναι ότι δεν αντιμετωπίζουν τη ΔΕΘ ούτε ως ιδιαίτερο πολιτικό γεγονός, που άλλωστε δεν είναι για τις ΗΠΑ, ούτε ως απλές δημόσιες σχέσεις, που δεν τις έχουν ανάγκη οι ΗΠΑ. Όσοι αναζήτησαν τη συμμετοχή αμερικανικών εταιριών στη ΔΕΘ προσπάθησαν να πείσουν για το επιχειρηματικό ενδιαφέρον, ιδιαίτερα στους τομείς της τεχνολογίας και της καινοτομίας, που βρίσκονται στην αιχμή της επικαιρότητας. Γι’ αυτό είχαν την έξυπνη ιδέα να καλέσουν τα διμερή επιμελητήρια των ΗΠΑ στις Βαλκανικές χώρες και άλλες περιοχές της ΝΑ Ευρώπης, επισημαίνοντας στα στελέχη και τους μάνατζερς ότι από τη Θεσσαλονίκη μπορούν πατώντας ασφαλές ευρωπαϊκό έδαφος να απευθυνθούν σε μια αγορά 60 –ίσως και περισσότερων- καταναλωτών. Διότι, όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου κ. Σίμος Αναστασόπουλος, το πρώτο εμπόδιο για την παρουσία υψηλόβαθμων στελεχών αμερικανικών επιχειρήσεων στη ΔΕΘ είναι η μεγάλη διάρκεια της διοργάνωσης. Ποιος θα αφήσει τις δουλειές του για μια εβδομάδα και κάτι παραπάνω μόνο για να κάνει δημόσιες σχέσεις; Ή ποιος σοβαρός ιδιώτης θα δεσμεύσει στελέχη και εργαζομένους του επί μία εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη; Κάπως έπρεπε να απαντηθεί η απορία: Γιατί ενώ σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο –και μιλάμε για μεγάλες αγορές- οι εκθέσεις διαρκούν συνήθως τρεις ημέρες η ΔΕΘ της Θεσσαλονίκης επιμηκύνεται σε ένα οκταήμερο. Προφανώς η αναφορά στις επισκέψεις και στις συνεντεύξεις των πολιτικών αρχηγών και των κυβερνητικών στελεχών με τη συνοδεία τηλεοπτικών συνεργείων δεν θα ήταν πειστική. Ούτε άλλωστε και η επίκληση των λαϊκών συναυλιών πείθουν όσους έχουν μάθει να αντιμετωπίζουν τις εκθέσεις ως γεγονότα, που έχουν αξία όταν αποδίδουν επιχειρηματικά και μετρήσιμα.

Όπως φαίνεται το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο και οι συνεργάτες του προσφέρουν στη ΔΕΘ – Helexpo και τη Θεσσαλονίκη εξαιρετική υπηρεσία,  που ξεπερνάει κατά πολύ τη συμμετοχή των ΗΠΑ στην 83η ΔΕΘ. Αφενός έναν σύγχρονο τρόπο δράσης πάνω στο θέμα των εκθεσιακών εκδηλώσεων και αφετέρου μια παραγωγική προσέγγιση της σημασίας που έχει η γεωστρατηγική στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Ήδη η πρώτη θετική συνέπεια είναι η ανακοίνωση του προέδρου της ΔΕΘ – Helexpo Τάσου Τζήκα, ο οποίος με την ιδιότητα του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος, ότι ο ΣΕΠΕ, η ΔΕΘ – Helexpo και το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής θα οργανώσουν στο περίπτερο 12 –πολύ κοντά στο περίπτερο 13- την παρουσία ελληνικών start ups εταιριών. Μια πολύ καλή ιδέα, αφού είναι γεγονός ότι στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια καταβάλλεται μεγάλη προσπάθεια από διάφορες πλευρές για να δημιουργηθούν νεοφυείς εταιρίες, που σε αρκετές περιπτώσεις καταγράφουν θετικά αποτελέσματα. Στη Θεσσαλονίκη, μάλιστα, υπάρχουν ειδικά οικοσυστήματα γι’ αυτό το σκοπό –μία προθερμοκοιτίδα και τρεις θερμοκοιτίδες-, ενώ στην πόλη εδρεύει η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας ΑΕ, μια πρωτοβουλία του δημοσίου για την συστηματική προώθηση της ιδέας της επιχειρηματικής καινοτομικότητας.

 

 

 

 

Πηγή: http://www.voria.gr/article/tris-deth-se-mia-ton-septemvrio-sti-thessaloniki