1956 – Γεννιέται στην Αθήνα ο Έλληνας ηθοποιός και σκηνοθέτης Γιάννης Μπέζος. Έχει συμμετάσχει σε σειρά παραστάσεων στην τηλεόραση και το θέατρο, όπου έχει καθιερωθεί κυρίως ως κωμικός. Έχει, επιπλέον, πραγματοποιήσει οκτώ κινηματογραφικές εμφανίσεις και επιμεληθεί τη μεταγλώττιση πολλών παιδικών, τηλεοπτικών και κινηματογραφικών, σειρών (π.χ. για την ταινία “Η Εποχή των Παγετώνων” και για όλες τις συνέχειες της σε ελληνική απόδοση). Τον ανακάλυψε πρώτο, το αλάνθαστο ένστικτο στην υποκριτική του Θύμιου Καρακατσάνης όταν ξεχώρισε το ταλέντο του κατά τη διάρκεια μιας θεατρικής παράστασης στο θέατρο “Σμαρούλα”. Αρχικά, στο θέατρο συνεργάστηκε με την Αλίκη Βουγιουκλάκη. Το όνομά του ωστόσο απέκτησε τη σημερινή του αίγλη χάρη σε μία σειρά από σημαντικές τηλεοπτικές επιτυχίες: «Οι Απαράδεκτοι» (1991-1992, 1992-1993), «Της Ελλάδος τα παιδιά» (1993-1995), «Εκείνες κι εγώ» (1996-1998), «Bίος Ανθόσπαρτος» (1998-1999), «Άκρως οικογενειακόν» (2001-2003), «Ευτυχισμένοι μαζί»(2007-2010) «Ο γάμος της κόρης μου» (2010) και «Κλινική Περίπτωση» (2011). Σε πολλές από τις τηλεοπτικές σειρές στις οποίες πρωταγωνίστησε έχει συνεργαστεί με τον σκηνοθέτη Ανδρέα Μορφονιό με τον οποίο είναι και στενοί φίλοι, ενώ κάποιες από αυτές τις έχει σκηνοθετήσει ο ίδιος. Επίσης, έχει πρωταγωνιστήσει σε διάφορες θεατρικές παραστάσεις από τη δεκαετία του '80 και σε μεγάλες επιτυχίες αρχαίων παραστάσεων όπως οι «Βάτραχοι» και η «Λυσιστράτη». Το Μάρτιο του 2009 έκανε πρεμιέρα στο θέατρο “Παλλάς” η θεατρική υπερπαραγωγή «Το κλουβί με τις τρελές», ένα διάσημο γαλλικό μιούζικαλ του Ζαν Πουαρέ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου και Σταμάτη Φασουλή. Ο Γιάννης Μπέζος, επίσης διακρίνεται για τις φωνητικές του ικανότητες, τις οποίες συχνά επιδεικνύει υποδυόμενος τους ρόλους του. Σαν αποτέλεσμα πραγματοποίησε μουσικές παραστάσεις, περιοδικές συνεργασίες και δισκογραφικές συμμετοχές (σε δίσκους του Γιώργου Χατζηνάσιου, του Νότη Μαυρουδή και του Θάνου Μικρούτσικου). Είναι παντρεμένος από το 1987 με την ηθοποιό Ναταλία Τσαλίκη με την οποία έχουν συνεργαστεί σε διάφορες θεατρικές παραστάσεις και στην τηλεόραση, ενώ έχουν και μία κόρη, την Ηρώ (γεννήθηκε το 1988).
1169 – Γεννιέται στην Κωνσταντινούπολη ο Αυτοκράτορας του Βυζαντίου Αλέξιος Β' Κομνηνός, γιος του αυτοκράτορα Μανουήλ Α' Κομνηνού και της δεύτερης συζύγου του Μαρίας, κόρης του γάλλου πρίγκηπα της Αντιοχείας Ραϊμούνδου του Πουατιέ. Στέφθηκε Αυτοκράτορας μετά το θάνατο του πατέρα του το 1180, αλλά η διακυβέρνηση έμεινε ουσιαστικά στα χέρια της μητέρας του. Λίγο πριν τον θάνατο του ο πατέρας του, αποφάσισε να κάνει συμμαχικό γάμο με το Γαλλικό στέμμα, και πάντρεψε στις αρχές του 1180 τον δεκαετή Αλέξιο με την Γαλλίδα πριγκίπισσα Αγνή (η οποία έλαβε το όνομα Άννα), κόρη του Γάλλου βασιλιά Λουδοβίκου του 7ου. Επειδή ήταν ανήλικος τον κηδεμόνευε η βασιλομήτωρ Μαρία, η οποία γρήγορα τον παραγκώνισε, αναθέτοντας την εξουσία στον εραστή της Αλέξιο Πρωτοσέβαστο, εξάδελφο του αυτοκράτορα Αλέξιου Β'. Η παρουσία στο πολιτικό προσκήνιο του πρώτου ξαδέρφου του πατέρα του Ανδρόνικου ήταν μοιραία. Ανήμποροι να αντισταθούν στις πολιτικές ραδιουργίες του, μητέρα και γιος μέχρι το 1183 εξοντώθηκαν πολιτικά και αργότερα φυσικά, εν μέσω γενικής αναταραχής στο Βυζαντινό κράτος.
1611 – Τη νύχτα της 10ης προς 11 Σεπτεμβρίου, μια ομάδα 800-000 ελλειπέστατα οπλισμένων χωρικών (με ρόπαλα, δρεπάνια, πέτρες και μαχαίρια να αποτελεί τον οπλισμό των περισσότερων) ξεκινά επανάσταση στην Ήπειρο με αρχηγό τον μητροπολίτη Λάρισας και Τρίκκης (εκείνη την εποχή η επισκοπή είχε ως έδρα την Λάρισα) Διονύσιο τον Φιλόσοφο. Ήταν Ηπειρώτης με Μακεδονική καταγωγή (από την Αβδέλλα Γρεβενών), γεννημένος στην Παραμυθιά γύρω στο 1560. Έγινε μοναχός στο Διχούνι σε πολύ μικρή ηλικία. Αργότερα, στην ηλικία των 15, έφυγε στην Πάδοβα για σπουδές στην Ιατρική, Φιλοσοφία, Φιλολογία, Λογική, Αστρονομία και Ποίηση και το 1582 εγκαταστάθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Δέκα χρόνια αργότερα και ως κάτοικος Τρικάλων, αναδείχτηκε μητροπολίτης. Ήταν άνθρωπος μορφωμένος και προοδευτικός. Βλέποντας την καταπίεση των σκλάβων, τους εξισλαμισμούς και τα βασανιστήρια ηγήθηκε δύο εξεγέρσεων αγροτών εναντίον των Τούρκων, μία στην περιοχή των Αγράφων το 1600 και αυτή του 1611 στα Ιωάννινα. Για την πρώτη ήρθε σε συνεννόηση με τον Δούκα του Νεβέρ (Ιταλία) και άρχισε να οργανώνει τους Έλληνες για να εξεγερθούν. Επειδή χρησιμοποίησε χρήματα της εκκλησίας για τους μυστικούς του σκοπούς προδόθηκε και αναγκάστηκε να καταφύγει στην Ιταλία και Ισπανία. Εκεί πιθανολογείται πως συνεννοήθηκε με τον Πάπα και με τον Έλληνα Ιωάννη Μινώτο για να κάνει εξέγερση. Επέστρεψε στην Ελλάδα και εγκαταστάθηκε στο μοναστήρι του Αγίου Δημητρίου (μεταξύ Κερασόβου και Ραδοβύζι) και έπειτα πήγε στα Γιάννενα. Είχε μεγάλη επιρροή εκεί καθώς και στην Θεσπρωτία. Είναι σίγουρο πως αποκλείεται να ήταν τόσο αφελής ώστε να επιχειρήσει ένα παράτολμο εγχείρημα με τις πενιχρές δυνάμεις που αυτό εκτελέστηκε. Δυστυχώς, φαίνεται να παρασύρθηκε από τις υποσχέσεις των Δυτικών και ότι την κρίσιμη στιγμή τα άτομα με τα οποία πιθανόν να υπήρξαν συνεννοήσεις έκαναν πίσω, με αποτέλεσμα οι εξεγερθέντες να μείνουν εκτεθειμένοι. Η επίθεση έγινε στον Τουρκικό συνοικισμό της Καλούτσιανης. Εκεί ήταν και το Διοικητήριο του Οσμάν-πασά των Γιαννίνων. Στην πρώτη αυτή αιφνιδιαστική επίθεση, κάηκε το παλάτι του πασά, σκοτώθηκε η φρουρά του και ο ίδιος διέφυγε πανικόβλητος και κλείστηκε στο Κάστρο. Τα ξημερώματα, έκαναν αντεπίθεση οι Τούρκοι του Κάστρου, έφιπποι και καλά οπλισμένοι και η κατάσταση άλλαξε. Κατά την υποχώρηση των εξεγερθέντων σφάχτηκαν 200 επαναστάτες και οι υπόλοιποι έφυγαν για τα βουνά. Τους δυο υπαρχηγούς του Διόνυσου, το Δελή-Γιώργο και τον Λάμπρο από το Πόποβο της Παραμυθιάς, αφού τους συνέλαβαν, τους βασάνισαν πρώτα και ύστερα τους σκότωσαν (το ίδιο έτος επίσης, οι Τούρκοι πήγαν στο Διχούνι και κατάστρεψαν μέχρι τα θεμέλιά του το Μοναστήρι απ' όπου ξεκίνησε). Ο μητροπολίτης κρύφτηκε για τρεις μέρες, σε μια σπηλιά του βράχου πάνω στον οποίο είναι χτισμένο το Κάστρο των Ιωαννίνων. Καταδόθηκε από προδότες και τον έπιασαν. Όταν τον παρουσίασαν στον Οσμάν-πασά, είπε άφοβα: “πολέμησα για να ελευθερώσω το λαό από τα βάσανα και την τυραννία σας“. Στο πρόσωπό του, είδαν έναν επαναστάτη, έναν κληρικό και έναν Έλληνα που έπρεπε να θανατωθεί με παραδειγματικό τρόπο. Βρήκε τραγικό θάνατο (γδάρθηκε ζωντανός) στα χέρια των Τούρκων, χωρίς, όπως αναφέρεται, να λυγίσει ούτε στιγμή. Το δέρμα του οι Τούρκοι το γέμισαν με άχυρο, και το περιέφεραν από πόλη σε πόλη μέχρι την Κωνσταντινούπολη. Λίγο αργότερα η Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου τον καθαίρεσε (!). Από τους Οθωμανούς και άλλους εχθρούς του συκοφαντήθηκε ειρωνικά ως «Σκυλόσοφος». Ο Μάξιμος ο Πελοποννήσιος δε, έγραψε λίβελο εναντίον του, με τίτλο «Στηλιτευτικός λόγος κατά Διονυσίου και των συναποστησάντων αυτώ εις Ιωάννινα»...
(χρησιμοποιήθηκαν αποσπάσματα από το βιβλίο του Λ. Αρσενίου “Η Θεσσαλία στην Τουρκοκρατία“, εκδόσεις Επικαιρότητα, Αθήνα 1984, σ.43 και από το βιογραφικό του μητροπολίτη στην επίσημη ιστοσελίδα του Μουσείου κέρινων ομοιομάτων Π. Βρέλλη http://www.vrellis.gr/gp/exhibition0102.html όπου ο καλλιτέχνης αναφέρει πως έφτιαξε και έστησε το ομοίωμα του Διόνυσου).
1925 – Ο στρατιωτικός και πολιτικός Θεόδωρος Πάγκαλος κατορθώνει μετά το πραξικόπημα του στις 25 Ιουνίου να λάβει ψήφο εμπιστοσύνης από τη Βουλή και να σχηματίσει επιτροπή για τον καταρτισμό νέου Συντάγματος που θα καταργεί τον βασιλικό θεσμό (όπως είχε αποφασιστεί στη συνεδρίαση της 25ης Μαρτίου 1924) και θα ανακηρύσσει την αβασίλευτη δημοκρατία. Ψηφίσθηκε σαν σήμερα το 1925, αλλά δημοσιεύτηκε ουσιωδώς τροποποιημένο από τον ίδιο τον δικτάτορα στις 29 Σεπτεμβρίου. Την ίδια ημέρα διέλυσε τη Βουλή, επειδή «είχε εκπέσει στη συνείδηση του έθνους». Έτσι, το νέο Σύνταγμα που θα έφερνε την προσδοκώμενη κοινοβουλευτική ωρίμανση αποδείχθηκε θνησιγενές…Η αβασίλευτη δημοκρατία καθιερώθηκε τελικώς με το Σύνταγμα του 1927 το οποίο ήταν βασισμένο στο έργο των επιτροπών που προηγήθηκαν δηλαδή αυτών του Αλ. Παπαναστασίου, και των δικτατορίων Πάγκαλου και Κονδύλη το 1925 και 1926 αντιστοίχως.
1945 – Γεννιέται στην πόλη Lares ο Πορτορικανός κιθαρίστας Χοσέ Φελισιάνο (José Montserrate Feliciano García). Γεννήθηκε τυφλός και ξεκίνησε να μαθαίνει μουσική σε πολύ μικρή ηλικία αρχικά μέσω του ακορντεόν του πατέρα του και αργότερα με την κιθάρα που του δώρισε ένας φίλος της οικογένειας. Ακούγωντας στο δωμάτιο του τους ροκ'ν'ρολ αστέρες της εποχής, κλασσικούς κιθαρίστες όπως ο Andrés Segovia και τζαζ μουσικούς όπως ο Wes Montgomery αφιερώνεται με πάθος στο παίξιμο της κιθαράς που θα φτάσει έως τις 14 ώρες κάθε μέρα…Στα 17 του παράτησε το σχολείο για να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη μουσική παίζοντας σε μικρούς χώρους και από το 1963 σε γνωστά κλάμπ και πολυπληθή φεστιβάλ των Η.Π.Α και του Καναδά. Το 1965 κυκλοφόρησε το πρώτο του άλμπουμ έγινε όμως ιδιαίτερα δημοφιλής τον Ιούνιο του 1968, όταν κυκλοφόρησε το άλμπουμ του “Feliciano!” (με τον παραγωγό των Harry Nilsson και Jefferson Airplane, Rick Jarrard) που περιλάμβανε πολλές διασκευές σε γνωστές επιτυχίες της εποχής. Η latin διασκευή του “Light My Fire” των The Doors έφτασε μάλιστα ως single στο Νο.3 του Αμερικάνικου Billboard chart, πούλησε ένα εκατομμύριο αντίτυπα, έγινε Νο.1 επιτυχία στα chart πολλών χωρών όπως ο Καναδάς, η Βραζιλία και το Ην.Βασίλειο ενώ το 1969 κέρδισε δυο βραβεία Γκράμμι (“Καλύτερου τραγουδιού” και “Καλύτερου πρωτοεμφανιζόμενου καλλιτέχνη της χρονιάς”). Το 1970 έγραψε ένα από τα πιο κλασσικά Χριστουγεννιάτικα τραγούδια ως σήμερα, το “Feliz Navidad“. Έως σήμερα έχει κυκλοφορήσει γύρω στα 70 προσωπικά άλμπουμ (38 στα Αγγλικά και άλλα τόσα στα Ισπανικά) ενώ ο τελευταίος του δίσκος που κυκλοφόρησε μέσα στο 2012 είναι αφιερωμένος εξ ολοκλήρου στον Έλβις Πρίσλεϊ.
1950 – Γεννιέται στο Λόρενς της Μασαχουσέτης ο Αμερικανός κιθαρίστας, τραγουδοποιός και (περιστασιακά) τραγουδιστής Τζο Πέρι (Anthony Joseph Pereira), περισσότερο γνωστός ως κιθαρίστας του ροκ συγκροτήματος Aerosmith από το 1971 έως σήμερα. Οι γονείς του ήταν Πορτογάλοι και ο παππούς του άλλαξε το όνομα της οικογένειας από Pereira σε Perry. Με τον μπασίστα Tom Hamilton, είχε δημιουργήσει το 1971 τους The Jam Band οι οποίοι με την προσθήκη των Steven Tyler (στα φωνητικά) Brad Whitford (στη ρυθμική κιθάρα) και τον Joey Kramer (στα τύμπανα) μετονομάστηκαν αργότερα σε Aerosmith. Ένα συγκρότημα που έχει τιμηθεί ως σήμερα με τριάντα ένα μουσικά βραβεία και οι πωλήσεις των δίσκων τους ξεπερνούν τα 150 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως. Από το 1979 έως και σήμερα ο Perry έχει κυκλοφορήσει επίσηςκαι πέντε προσωπικά άλμπουμ με το δικό του συγκρότημα, τους The Joey Perry Project.
1976 – Γεννιέται στη Λητή Θεσσαλονίκης ο Έλληνας ποδοσφαιριστής Βασίλης Λάκης. Έπαιξε για πρώτη φορά μπάλα στον τοπικό Μακεδονικό. Από εκεί, πήγε στη Νάουσα, όπου ο προπονητής της ομάδας Αλέκος Παπαδόπουλος θα του δώσει ευκαιρίες παρά το ότι είναι μόλις στα 16 του. Θα έχει συμμετοχή σε 9 παιχνίδια της περιόδου 1992-93 που η ομάδα κερδίζει την άνοδο της στην Α' εθνική. Τα δεδομένα στην μεγάλη κατηγορία είναι πιο δύσκολα, αλλά στα 17 του θα γίνει βασικό στέλεχος της Νάουσας στην Α’ εθνική πλέον. Δύο χρόνια αργότερα και ενώ ο είναι μέλος των μικρών εθνικών ομάδων και ο Πανηλειακός θα χτυπήσει την πόρτα της Νάουσας. Ο πρόεδρος της ομάδας, Σάκης Σταυρόπουλος, προσπαθεί από το καλοκαίρι του 1995 να κάνει την υπέρβαση και φέρνει στον Πύργο τον Μαρίνο Ουζουνίδη, τον Τάκη Γκώνια και άλλους αναγνωρισμένους παίκτες. Ο Βασίλης Λάκης συμμετέχει στην απόπειρα αυτή που δεν έφερε σημαντικά αποτελέσματα και τρία χρόνια αργότερα θα έρθει η πρόταση από την ΑΕΚ. Η μεταγραφή του θα γίνει σήριαλ που θα κρατήσει και μετά το τέλος της, αφού οι «κιτρινόμαυροι» δεν εξόφλησαν ποτέ το χρέος τους για αυτή την μετακίνηση. Μετά από έξι χρόνια παρουσίας στην ΑΕΚ το καλοκαίρι του 2004 αναδείχθηκε πρωταθλητής Ευρώπης με την εθνική ομάδα στα γήπεδα της Πορτογαλίας και παράλληλα μεταγραφή στην Κρίσταλ Πάλας που εκείνη τη χρονιά είχε ανέβει στην Πρέμιερ Λιγκ. Δεν θα πάρει χρόνο συμμετοχής εκεί και το επόμενο καλοκαίρι θα επιστρέψει στην ΑΕΚ. Ενας τραυματισμός στην αρχή της περιόδου τον κρατά εκτός για δυόμισι μήνες, αλλά γυρίζει με γκολ και καλές εμφανίσεις. Το καλοκαίρι του 2007 συνέχισε την καριέρα του στον ΠΑΟΚ, όπου παρέμεινε ως το καλοκαίρι του 2009, οπότε και μεταγράφηκε στην επανεμφανιζόμενη στην Σούπερ Λίγκα ομάδα της Καβάλας. Ο Λάκης έκανε 35 εμφανίσεις με την Εθνική ομάδα ποδοσφαίρου και σημείωσε το πρώτο του γκολ σε φιλικό αγώνα (τον Απρίλιο του 2000 στο Δουβλίνο, στον αγώνα της Εθνικής με την Repubblic της Ιρλανδίας). Ο προπονητής Ότο Ρεχάγκελ τον κάλεσε στη σύνθεση της ομάδας για το Euro 2004 και τελικά συμπεριλήφθηκε σ' αυτήν (κάνοντας δύο εμφανίσεις ως αντικαταστάτης στα παιχνίδια με την Πορτογαλία στάδιο και τη Γαλλία στον προημιτελικό).
1978 – Γεννιέται στο Καϊσιαντόρις της Ληθουανίας ο βετεράνος καλαθοσφαιριστής Ραμούνας Σισκάουσκας. Έχει ύψος 1,98 και αγωνιζόταν στη θέση φόργουορντ. Αγωνιζόταν με ευκολία και στη θέση γκαρντ, ενώ ήταν πολύ καλός επιθετικός και ικανότατος στην άμυνα. Αποσύρθηκε από την ενεργό δράση φέτος. Ξεκίνησε την καριέρα του από τη Σακαλάι Βίλνιους. Κατόπιν αγωνίστηκε στη Λιέτουβος Ρίτας κερδίζοντας 2 πρωταθλήματα Λιθουανίας και ένα πρωτάθλημα Βαλτικής. Επόμενος σταθμός ήταν η Μπενετόν Τρεβίζο με την οποία πρωταγώνιστησε κατακτώντας πρωτάθλημα και κύπελλο Ιταλίας. Tη σεζόν 2006-2007 αγωνίστηκε στον Παναθηναϊκό και ήταν ένας από τους ηγέτες στο τριπλ κράουν που κατέκτησε η ομάδα του ΠΑΟ. Το καλοκαίρι του 2007 αποκτήθηκε από την ΤΣΣΚΑ, με την οποία κατέκτησε την Ευρωλίγκα του 2008 και παρέμεινε σ' αυτή ως το τέλος της καριέρας του. Φέτος συμμετείχε στον τελικό της Ευρωλίγκα 2012 με την ΤΣΣΚΑ στην Κωνσταντινούπολη, όπου έχασε από τον Ολυμπιακό.
1984 – Γεννιέται στην πόλη Oklahoma City της Oκλαχόμα ο Αμερικανός κιθαρίστας Cameron Matthew Followill, περισσότερο γνωστός ως βασικός κιθαρίστας του δημοφιλούς Αμερικάνικου συγκροτήματος Kings Of Leon. Σπούδασε μουσική από την ηλικία των δέκα ετών και όταν παράτησε το σχολείο, τα ξαδέρφια του Anthony Caleb Followill (στα φωνητικά, ρυθ.κιθάρα), Ivan Nathan (στα τύμπανα) και Michael Jared (στο μπάσο) Followill του ζήτησαν να ενσωματωθεί στο συγκρότημα που σχημάτισαν το 1999 και έμελλε να γίνει ένα από τα πιο πετυχημένα ροκ συγκροτήματα της επόμενης δεκαετίας.
1998 – Στην τελετή απονομής των μουσικών βίντεο-βραβείων του MTV που πραγματοποιήθηκε στο Gibson Amphitheatre του Λος Άντζελες και παρουσιάστηκε από τον γνωστό κωμικό Ben Stiller η Madonna “τα πήρε όλα (τα βραβεία) κι έφυγε!”… Κέρδισε έξι συνολικά βραβεία: πέντε για το βίντεο του τραγουδιού “Ray Of Light” (μεταξύ αυτών τα βραβεία: “Βίντεο της χρονιάς”, “Καλύτερης γυναικείας ερμηνείας”) και ένα (“Kαλύτερων Ειδικών Εφέ) για το “Frozen“. Tον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς πάντως ο Ιταλός σκηνοθέτης Stefano Salvati κατηγόρησε την δισκογραφική εταιρία της Μαντόνα Maverick Records, παρακλάδι της δισκογραφικής Warner Bros, ότι κατάκλεψε (=πλαγιαρισμός) το βίντεο που είχε σκηνοθετήσει ο ίδιος, το 1994, για το single “Non è Mai Stato Subito” του Biagio Antonacci. Ο Salvati υποστήριζε στην αγωγή του ότι ένα αντίγραφο του δικού του βίντεο είχε σταλεί στη Maverick πριν κυκλοφορήσει το βίντεο του σκηνοθέτη Jonas Åkerlund για το “Ray of Light” και ο Ιταλός σκηνοθέτης απαιτούσε την απόσυρση του βίντεο της Madonna. Η ομοιότητα είναι εμφανέστατη αλλά το πόσα εκατομμύρια πήρε ο σκηνοθέτης για να αποζημιωθεί (εξωδικαστικά) μάλλον δε πρόκειται να το μάθουμε ποτέ!. Πόσο μάλιστα όταν έχει η ίδια την ικανότητα να κάνει το κλεψίτυπο (όπως εδώ) ωραιότερο από το πρωτότυπο…την ίδια βραδιά οι Prodigy έφυγαν με δυο βραβεία για το “Smack My Bitch Up” (“Καλύτερου βίντεο χορευτικής μουσικής” και “Πρωτότυπου βίντεο”). Λέτε να θυμηθούν το τραγούδι και την προσεχή Πέμπτη 13/09 στο Αλεξάνδρειο μέλαθρο που θα τους δούμε ζωντανά;. Μακάρι!.
2008 – Kυκλοφορούν στον επιταχυντή στοιχειωδών σωματιδίων (αδρονίων) LHC (Large Hadron Collider = Μεγάλος Επιταχυντής Αδρονίων, μέσω συγκρουόμενων δεσμών αδρονίων) του ευρωπαϊκού κέντρου πυρηνικών ερευνών CERN της Γενεύης οι πρώτες δέσμες πρωτονίων κατά την αυτή φορά. Η χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση της κατασκευής του καθώς και το κόστος λειτουργίας του καλύπτεται από τα συμβαλλόμενα μέλη Χώρες και με τη συνεργασία περισσότερων από 6.000 φυσικών από 34 χώρες, πανεπιστήμια και εργαστήρια. Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του, που άρχισε το 1999, ξεκίνησε να χρησιμοποιείται για πειράματα από περισσότερους από οκτώ χιλιάδες φυσικούς από 80 χώρες. Ο επιταχυντής χρησιμοποιείται κυρίως για την έρευνα φαινομένων που θα προκύψουν από τη σύγκρουση δεσμών πρωτονίων-πρωτονίων, σε πολύ μεγάλες ενέργειες (7 ΤeV = Τέρα-ηλεκτροβόλτ), όπως προκύπτει και το όνομά του. Η εγκατάστασή του πραγματοποιήθηκε στην υπάρχουσα υπόγεια σήραγγα του επιταχυντή LEP, με περιφέρεια 27 χιλιομέτρων και σε βάθος μεταξύ 50 και 175 μέτρων περίπου. Ο Μέγας Επιταχυντής Ανδρονίων (μετά την ανακοίνωση της 4ης Ιουλίου 2012) είναι πολύ κοντά στην ταυτοποίηση, του σωματίδιου Χιγκς, η έως τώρα μη παρατήρηση του οποίου είναι ένας από τους 'χαμένους κρίκους' του Καθιερωμένου Μοντέλου της σωματιδιακής φυσικής. Η επιβεβαίωση της ύπαρξης του σωματιδίου Χιγκς θα ερμηνεύσει πώς τα υπόλοιπα στοιχειώδη σωματίδια αποκτούν μάζα κατά το μοντέλο Χιγκς. Η τυχόν επαλήθευση της ύπαρξης του μποζονίου Χιγκς θα αποτελέσει και ένα πολύ σημαντικό βήμα στην αναζήτηση μίας Μεγάλης Ενοποιημένης Θεωρίας που προσπαθεί να ενοποιήσει τρεις από τις τέσσερις Θεμελιώδεις αλληλεπιδράσεις: τον ηλεκτρομαγνητισμό, την ισχυρή αλληλεπίδραση, και την ασθενή αλληλεπίδραση. Το μποζόνιο Χιγκς μπορεί επίσης να βοηθήσει να εξηγηθεί γιατί η απομείνουσα αλληλεπίδραση, η βαρύτητα, είναι τόσο ασθενής σε σύγκριση με τις άλλες τρεις. Σύντομα όμως παρουσιάστηκε πρόβλημα στους μαγνήτες του επιταχυντή. Έτσι η έναρξη της κανονικής του λειτουργίας μετατέθηκε και στις 30 Μαρτίου του 2010 σημειώθηκε το ιστορικό ρεκόρ της σύγκρουσης δεσμών με συνδυασμένη ισχύ 7 TeV. Η ισχύς αυτή είναι η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα και ο αρχικός στόχος που τελικά επετεύχθη μετά από αλλεπάλληλες διακοπές λόγω τεχνικών προβλημάτων που στοίχισαν πολύμηνες καθυστερήσεις και δαπανηρές επισκευές. Η ενέργεια που εκλύθηκε απ΄ αυτή τη σύγκρουση υπολογίσθηκε θεωρητικά ότι είναι ίση μ΄ εκείνη που θα απελευθέρωνε ένα όχημα αν προσέκρουε σε τοίχο με την ταχύτητα του ήχου!. Περισσότερα νέα και πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στον επίσημο ιστοχώρο του CERN στο Twitter (twitter.com/cern).
Συλλογή γεγονότων και επιμέλεια: Νίκος Βασάρας
(https://www.facebook.com/nicosvasaras)
Αναδημοσίευση των κειμένων, χωρίς την αναγραφή της πηγής ή παραπομπής σ' αυτήν, θα έχει ως αποτέλεσμα ο/η δράστης με σύντομες νομικές διαδικασίες να κάνει παρέα στη Σταμάτη…