Ο Γουόλτερ Λάσαλι δεν αγάπησε απλώς την Κρήτη. Της αφοσιώθηκε με πάθος και το έκανε μέχρι τέλους. Ήταν εκείνος μου με την εξαιρετική φωτογραφία στην ταινία «Αλέξης Ζορμπάς» το 1964 ανέδειξε όσο κανένας τον Σταυρό στο Ακρωτήρι, εκείνος που της χάρισε το Όσκαρ Φωτογραφίας για την ίδια ταινία και εκείνος που επέστρεψε στο νησί το 1991 μαζί με τη σύζυγο του για να ζήσουν την υπόλοιπη ζωή τους.
Ο Λάσαρι έφυγε από τη ζωή το πρωί της Δευτέρας στο Γενικό Νοσοκομείο Χανιών που όπου νοσηλευόταν το τελευταίο διάστημα. Ήταν 91 ετών και η τελευταία του επιθυμία ήταν να συναντήσει τον Μίκη Θεοδωράκη η μουσική του οποίου έντυσε τον Ζορμπα. Ο Θεοδωράκης βρέθηκε της προηγούμενες ημέρες στα Χανιά για να παραστεί στην τελετή ονοματοδοσίας θεάτρου στο Παλιό Λιμάνι που πλέον φέρει το όνομα του αλλά οι γιατροί του Λάσαλι δεν του επέτρεψαν να βρεθεί στην εκδήλωση.
Η επιθυμία που μπορεί να μην πραγματοποιήθηκε ωστόσο το μεγάλο όνειρό του να ζήσει στην Κρήτη του χάρισε αμέριστη ευτυχία. Όταν το 1991 παντρεύτηκε τη Νάντια, ινδιάνα που γνώρισε σε ένα από τα ταξίδια του αποφάσισαν να επιστρέψουν σε όλα τα μέρη που είχε βρεθεί ο Λάσαλι είτε για ταινία, είτε για φωτογράφηση.
Κάπως έτσι βρέθηκαν και στο Σταυρό στο Ακρωτήρι και δεν έφυγαν από εκεί ποτέ. Ακριβώς στο σημείο όπου είχε γυριστεί ο Ζορμπάς, στα ίδια μέρη που περπάτησε ο Άντονυ Κουίν ο φωτογράφος έφτιαξε τον δικό του παράδεισο που δυστυχώς δεν μπόρεσε να μοιραστεί για πολλά χρόνια με τη σύζυγο καθώς εκείνη πέθανε τρία χρόνια αργότερα.
Από τότε ο Λάσαλι ζούσε απομονωμένος σε ένα μικρό σπιτάκι στη θάλασσα μαζί με τέσσερα σκυλιά που λάτρευε και περνούσε τις ώρες του δίπλα στη θάλασσα. Μια ζωή σαν ταινία, σαν αυτές που ο Γουόλτερ φωτογράφιζε με πάθος. Μια ζωή δίπλα στο κρητικό πέλαγος, μια ζωή όπως την ονειρεύτηκε.
Ο Λάσαλι με το Όσκαρ του, το 2006
Το Όσκαρ της ταινίας «Αλέξης Ζορμπάς» το είχε διαθέσει στο εστιατόριο της παραλίας του Σταυρού Christiana’s, όπου είχαν γίνει τα γυρίσματα της ταινίας, για να μπει σε προθήκη και να το θαυμάζει ο κόσμος. Όμως, το Όσκαρ χάθηκε όταν η συγκεκριμένη επιχείρηση εστίασης καταστράφηκε ολοσχερώς από φωτιά την νύχτα της 1ης Ιανουαρίου 2012.
Ο Γουόλτερ Λάσαλι γεννήθηκε στο Βερολίνο της Γερμανίας και το 1939 μετακόμισε στην Αγγλία. Ήταν στενά συνδεδεμένος με το κίνημα του Ελεύθερου Κινηματογράφου την δεκαετία του 1950 και με το βρετανικό Νέο Κύμα στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Η δουλειά του την δεκαετία του 1960 ήταν αρκετά γνωστή χάρη στα έργα του που σκηνοθετήθηκαν από τον Τόνυ Ρίτσαρντσον. Επίσης συνεργάστηκε με τον Έλληνα κινηματογραφιστή Μιχάλη Κακογιάννη από το 1956 μέχρι το 1967 και με τον Τζέιμς Άιβορι την δεκαετία του 1970 και του 1980.
Η αυτοβιογραφία του, Περιπλανώμενος Καμεραμάν, δημοσιεύτηκε το 1987.
Βρίσκεται στο εξώφυλλο του βιβλίου του Ντέιβιντ Έλλις Συζητήσεις με Κινηματογραφιστές, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Scarecrow Press το 2011.
Έκανε το ντεμπούτο του ως ηθοποιός στην ταινία του Ρίτσαρντ Λινκλάτερ Πριν τα Μεσάνυχτα (2013), όπου ενσάρκωσε έναν ηλικιωμένο Βρετανό συγγραφέα ο οποίος εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα.
Στις δυσάρεστες λεπτομέρειες του θανάτου του Λάσαλι ανήκει η προσπάθεια των φίλων του να συγκεντρώσουν τα χαρτιά για την κηδεία του καθώς ο ίδιος δεν έχει κάποιο συγγενή στη χώρα μας και ακόμα και το διαβατήριό του είναι στην Αγγλία, όπου το είχε στείλει πριν λίγο καιρό για ανανέωση. Όπως έλεγε ο ίδιος: «Και ακίνητος να μείνω, σαν σε πόζα φωτογραφίας, δύσκολα θα με ξεφορτωθείτε από τον Σταυρό».
Φιλμογραφία
- Passing Stranger (1954)
- Another Sky (1954)
- Το Κορίτσι με τα Μαύρα (1956)
- Το Τελευταίο Ψέμμα (1956)
- The Day Shall Dawn (1959)
- Our Last Spring (1960)
- Madelena (1960)
- Wild for Kicks (1960)
- Alice in the Navy (1961)
- A Taste of Honey (1961)
- Electra (1962)
- The Loneliness of the Long Distance Runner (1962)
- Tom Jones (1963)
- Psyche 59 (1964)
- Zorba the Greek (1964) – βραβείο Όσκαρ
- The Day the Fish Came Out (1967)
- Open Letter (1967)
- Oedipus the King (1968)
- Joanna (1968)
- Assignment Skybolt (1968)
- Three Into Two Won’t Go (1969)
- The Adding Machine (1969)
- Lola (1970)
- Something for Everyone (1970)
- Savages (1972)
- To Kill a Clown (1972)
- Visions of Eight (1973) (one sequence: “The Highest”)
- Happy Mother’s Day, Love George (1973)
- Malachi’s Cove (1973)
- The Wild Party (1975)
- Autobiography of a Princess (1975)
- The Clown (1976)
- Pleasantville (1976)
- Attempted Flight (1976)
- The Woman Across the Way (1978)
- The Great Bank Hoax (1978)
- Something Short of Paradise (1979)
- The Pilot (1980)
- The Blood of Hussain (1980)
- Angels of Iron (1981)
- Memoirs of a Survivor (1981)
- Tuxedo Warrior (1982)
- Heat and Dust (1983) – υποψηφιότητα για βραβείο BAFTA
- Private School (1983)
- The Bostonians (1984) – υποψηφιότητα για βραβείο British Society of Cinematographers
- The Case of Marcel Duchamp (1984)
- Indian Summer (1987)
- The Perfect Murder (1988)
- The Deceivers (1988)
- Fragments of Isabella (1989)
- Diary of a Madman (1990)
- The Ballad of the Sad Cafe (1991)
- The Little Dolphins (1993)
- Crescent Heart (2001)
Πηγές: http://news.in.gr/culture/article/?aid=1500169903&ref=newsroomwidget&subscriberUrl=www.tanea.gr και https://el.wikipedia.org/wiki/Γουόλτερ_Λάσαλι