Στην αναδιαμόρφωση των προγραμμάτων ιστορίας των σχολικών βιβλίων, αναφέρθηκε ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, μιλώντας από το βήμα εκδήλωσης αφιερωμένης στον ελληνικό εμφύλιο, που πραγματοποιήθηκε στο πάρκο Εθνικής συμφιλίωσης στο Γράμμο.
Στο σύντομο χαιρετισμό του τόνισε ότι «δεν πρέπει να υπάρχουν λευκές σελίδες στα σχολικά βιβλία ιστορίας και ότι πρέπει να προσεγγίζουμε την ιστορία με σεβασμό στη μνήμη, τον πόνο όλων των Ελλήνων και κυρίως με σεβασμό στα γεγονότα».
«Συμμετείχαμε σε μία εκδήλωση στο πάρκο Εθνικής Συμφιλίωσης που έχει ως στόχο την εμβάθυνση των ιστορικών γεγονότων του εμφυλίου. Προσεγγίζουμε το θέμα χωρίς υπερβολικό πάθος, αλλά με συνείδηση ότι η ιστορία μπορεί να βοηθήσει στο να βελτιώσουμε την πορεία της χώρας στην έξοδο της από την κρίση.
»Τα βιβλία της σχολικής ιστορίας αντιμετωπίζουν με αμηχανία τα ζητήματα της σύγχρονης ιστορίας. Στις πλαίσιο της γενικότερης αναδιαμόρφωσης των προγραμμάτων ιστορίας στα σχολεία, είναι προφανές ότι πρέπει να μιλήσουμε για όλα. Δεν πρέπει να υπάρχουν λευκές σελίδες στα βιβλία σχολικής ιστορίας. Αλλά πάντοτε να προσεγγίζουμε την ιστορία με σεβασμό στην μνήμη και τον πόνο όλων των Ελλήνων και κυρίως με σεβασμό στα γεγονότα» δήλωσε ο κ. Φίλης.
Τέλη Σεπτεμβρίου το σχολικό κουδούνι για 18.000 προσφυγόπουλα
Φωτογραφία: Reuters
Σε αγώνα δρόμου έχει επιδοθεί το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, όχι μόνο για την ομαλή έναρξη της σχολικής χρονιάς στις 12 Σεπτεμβρίου, αλλά και για την έναρξη του προγράμματος εκπαίδευσης για τα παιδιά των προσφύγων που βρίσκονται στη χώρα.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, υπολογίζεται ότι μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου θα έχουν εκδοθεί οι αναγκαίες υπουργικές αποφάσεις που θα καθορίσουν αναλυτικά το πώς θα υλοποιηθεί το πρόγραμμα, το οποίο έχει καταρτιστεί από τέλη Μαΐου.
Μάλιστα, η πρώτη υπουργική απόφαση αναμένεται να εκδοθεί αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, στις 31 Αυγούστου, νομοσχέδιο, το οποίο περιλαμβάνει διάταξη που δίνει στον υπουργό Παιδείας τη δυνατότητα έκδοσης υπουργικών αποφάσεων σχετικών με την εκπαίδευση των προσφύγων.
Με την εν λόγω απόφαση, μεταξύ άλλων, θα ορίζεται ο ρόλος του Συντονιστή Εκπαίδευσης Κέντρου Φιλοξενίας και οι αρμοδιότητες του, ενώ θα περιλαμβάνεται ειδική πρόσκληση προς εκπαιδευτικούς, κυρίως φιλόλογους και δασκάλους, για θέσεις που θα αφορούν στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας.
Ο αριθμός των διαθέσιμων εκπαιδευτικών με τα ανάλογα προσόντα υπολογίζεται στους 250 ανάμεσα στους περίπου 90.000 που έχουν κάνει αίτηση για αναπληρωτές. Ωστόσο, από το υπουργείο εκτιμούν ότι θα είναι δύσκολο να βρεθούν και οι 250 μέσα στους συνολικά 20.800 αναπληρωτές που θα προσληφθούν φέτος (καθώς θα έχουν λίγα μόρια λόγω έλλειψης προϋπηρεσίας) και γι’ αυτό θα απευθύνουν ειδική πρόσκληση, με την οποία θα προκρίνονται τα ειδικά προσόντα.
Επιπλέον, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, για τη διδασκαλία μητρικής γλώσσας ο αριθμός των διαθέσιμων εκπαιδευτικών «δεν είναι ικανός να καλύψει τις ανάγκες», και έτσι, το υπουργείο έχει ήδη απευθυνθεί σε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις για αρωγή και παροχή εκπαιδευτικών.
Σε δεύτερο χρόνο, κοντά στις 20 Σεπτεμβρίου, αναμένεται δεύτερη υπουργική απόφαση, με την οποία θα καθορίζεται το αναλυτικό ωρολόγιο πρόγραμμα που θα εφαρμοστεί στις δομές υποδοχής.
«Κλειδί», πάντως, στην υλοποίηση του όλου προγράμματος είναι η χρηματοδότησή του. Μέχρι στιγμής, έχουν «ξεμπλοκάρει» 7 εκατομύρια ευρώ μέσω ΕΣΠΑ, που αφορούν μεταξύ άλλων τα έξοδα κατασκευής των δομών υποδοχής, την επιμόρφωση των συντονιστών εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών και τα σχολικά εγχειρίδια.
Επιπλέον, 2,8 εκατομύρια ευρώ έχουν εξασφαλιστεί (από το σύνολο 9,5 εκατομυρίων σε ορίζοντα διετίας) μέσω του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης (ΔΟΜ) μέχρι τον Δεκέμβριο 2016, για τις μετακινήσεις των μαθητών και τον καθαρισμό των σχολικών μονάδων.
Όσον αφορά στον αριθμό των εν δυνάμει μαθητών-προσφύγων που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στη χώρα, στο υπουργείο εκτιμούν ότι οι περίπου 9.000 μαθητές που έχουν καταγραφεί μέσω των προεγγραφών για άσυλο, είναι οι μισοί του συνόλου, κάτι που σημαίνει ότι το υπουργείο προχωρά το πρόγραμμα σε δομές υποδοχής σε σχολεία και camp, υπολογίζοντας περίπου 18.000 προσφυγόπουλα-μαθητές.