Η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕΜΕΣ εγκαινιάζουν τη χειμερινή σεζόν με το εκτεταμένο αφιέρωμα: Η βία και το ζεύγος, από τη Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου στις 21:00 στην αίθουσα ΒΑΚΟΥΡΑ 1 (Ιωάννου Μιχαήλ 8, τηλ. 2310233665). Το σκεπτικό των διοργανωτών είναι το ακόλουθο: η κοινωνία είναι οργανωμένη σε ζεύγη, τα οποία υφίστανται πολλαπλή βία, είτε χρώματος, είτε ομάδων, είτε συνεχών καταστάσεων και πιέσεων. Το ζήτημα δεν είναι μόνο ψυχολογικό ή έστω κοινωνικό, αλλά και βαθύτατα πολιτικό. Έτσι, στη σπονδυλική στήλη αυτού του αφιερώματος θα αρθρωθούν ταινίες από πολλά κινηματογραφικά είδη, σπουδαίων σκηνοθετών και πρωτοποριακής αφήγησης.
Πρώτη ταινία του αφιερώματος το σπουδαίο θρίλερ του Σαμ Πέκινπα Αδέσποτα Σκυλιά (Βρετανία, 1971, έγχρωμη, 118′). Πρόκειται για ένα σκοτεινό, ψυχολογικό δράμα καθημερινότητας (βασισμένο στο μυθιστόρημα του Γκόρντον Γουίλιαμς) που θα προβληθεί χωρίς περικοπές. Παίζουν: Ντάστιν Χόφμαν, Σούζαν Τζορτζ, Ντέιβιντ Γουόρνερ. Θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, ενώ στους θεατές θα διανεμηθεί έντυπη ανάλυση του Κωνσταντίνου Στυλιανού από το Cine.gr. Στο τέλος της προβολής θα ακολουθήσει μακρά συζήτηση με το κοινό.
Το προς συζήτηση θέμα στο μάθημα για τον κινηματογράφο θα είναι: Αδέσποτα Σκυλιά: Φασισμός ή πραγματικότητα, ενώ στους θεατές θα διανεμηθεί ειδική κοινωνιολογική ανάλυση της κ. Τζένης Μαρτσοπούλου, ακριβώς επειδή η ταινία θίγει ένα καυτό θέμα για τις γυναίκες.
Είναι ταινία αμφισβητούμενη μέχρι σήμερα, λόγω των σκηνών βιασμού τις οποίες οι κριτικοί δείχνουν ως παράδειγμα για την υποτίμηση των γυναικών από τον Πέκινπα και το Χόλυγουντ. Πρωτοπαίχτηκε το ίδιο έτος μαζί με Το κουρδιστό πορτοκάλι, τον Γαλλικό σύνδεσμο και τον Επιθεωρητή Κάλαχαν, και προκάλεσε θερμές διαμάχες περί της κλιμάκωσης της βίας στον κινηματογράφο. Θεωρείται μια από τις καλύτερες ταινίες του Πέκινπα.
Η πλοκή της ταινίας:
Ένα ζευγάρι Αμερικανών αποφασίζει να μετακομίσει στη βρετανική ύπαιθρο για να ζήσει με τη νέα σύζυγo του Άμυ (Σούζαν Τζωρτζ), στο χωριό της στην Κορνουάλη της νότιας Αγγλίας, αλλά αντιμετωπίζει την επιθετική συμπεριφορά των ντόπιων.
Σχεδόν αμέσως, δημιουργείται ένταση μεταξύ του ζεύγους, καθώς ο Ντέιβιντ, βυθισμένος στην ακαδημαϊκή του εργασία, παραμελεί την γυναίκα του, η οποία αρχίζει να φλερτάρει στα ντόπια μπαράκια. Σε ένα από τα μπαράκια συχνάζει και ο πρώην εραστής της, ο Τσάρλυ Βέννερ (Ντελ Χένεϋ).
Μια μέρα ο Ντέιβιντ ανακαλύπτει τη γάτα τους να κρέμεται στραγγαλισμένη από μια αλυσίδα στην ντουλάπα της κρεβατοκάμαρας. Η Άμυ απαιτεί από τον Ντέιβιντ να πάει στους ντόπιους και να μάθει ποιος το έκανε.
Ο Ντέιβιντ φοβάται και προτιμάει να τους καλοπιάνει μπας και κερδίσει τη φιλία τους. Την επόμενη μέρα αυτοί τον προσκαλούν να πάνε μαζί για κυνήγι. Εκεί όμως τον ξεγελούν και τον αφήνουν μόνο του δήθεν να προσέχει μήπως περάσουν τα πουλιά, ενώ αυτοί γυρνούν κρυφά στο σπίτι του. Ο Τσάρλυ πιάνει την Άμυ, την δένει και τη βιάζει. Ένας δεύτερος χωρικός φθάνει και βάζει τον Βέννερ να την κρατάει κάτω ενώ αυτός τη βιάζει.
Μετά από αρκετές ώρες, ο Ντέιβιντ αν και αργά συνειδητοποίησε την μπλόφα και επιστρέφει το σπίτι, όπου βρίσκει τη γυναίκα του ατημέλητη και εξουθενωμένη. Αυτή δεν του λέει τίποτα.
Μετά από λίγες μέρες όμως, ενώ παρευρίσκονται σε μια εκκλησία η Άμυ γίνεται έξω φρενών όταν βλέπει αυτούς την βίασαν. Ο Ντέιβιντ και η Άμυ φεύγουν από την εκκλησία και στον δρόμο για το σπίτι χτυπάνε σε τροχαίο ατύχημα τον ηλίθιο του χωριού Χένρι Νάιλς. Παίρνουν τον τραυματισμένο Νάιλς στο σπίτι τους και ο Ντέιβιντ τηλεφωνεί στο μπαρ για να αναφέρει το ατύχημα, χωρίς να ξέρει ότι το προηγούμενο βράδυ ο Νάιλς είχε βιάσει και στραγγαλίσει μια νέα κοπέλα από το χωριό, και τώρα όλοι τον ψάχνουν.
Με το τηλεφώνημα του μαρτυράει άθελα του τα ίχνη του Νάιλς. Σύντομα όλοι οι μεθυσμένοι χωρικοί, συμπεριλαμβανομένων αυτών που είχαν βιάσει την Άμυ, χτυπούν την πόρτα του σπιτιού του Σάμμερ. Ο Ντέιβιντ αρνείται να παραδώσει τον Νάιλς στον όχλο που προσπαθεί να μπει μέσα στο σπίτι. Αναγκασμένος να υπερασπιστεί το σπίτι του, ο Ντέιβιντ αρχίζει ένα πρωτοφανές ξέσπασμα βίας, που καταλήγει σε ένα όργιο δολοφονίας.
ΔΕΚΑ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ ΤΑ «ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΣΚΥΛΙΑ»
Εξάλλου, 10 λόγοι για να μην χάσετε τα Αδέσποτα Σκυλιά είναι:
- Γιατί ο Πέκινπα μας αποδεικνύει με μαθηματικό τρόπο ότι τα κίνητρα της βίας είναι και σεξουαλικά, και ψυχολογικά, και λόγω του φυσικού ντεκόρ.
- Για την εξαιρετική αναπαράσταση της βρετανικής επαρχίας και των συμπεριφορών των κατοίκων της.
- Για την εξαιρετική δομική ισορροπία, μια και ο βιασμός τοποθετείται ακριβώς στο μέσον της ταινίας.
- Γιατί συνεχώς επικρέμεται μια διαρκής ένταση ότι κάτι θα εκραγεί, αλλά αναστέλλεται.
- Γιατί η αφήγηση, ενώ είναι αργή και πένθιμη, προβλέπει τον μακάβριο εφιάλτη χάρη στο υπέροχο εξωτερικό μοντάζ.
- Για τον πολύ σπουδαίο ρόλο του Ντάστιν Χόφμαν, που η σταδιακή μεταμόρφωση του δε γίνεται εξωτερικά, αλλά εσωτερικά.
- Για τον επίσης υποδειγματικό ρόλο της Σούζαν Τζορτζ, που υποδύεται άψογα το νυμφίδιο.
- Για την εκπληκτική χαμηλότονη παγωμένη φωτογραφία του Τζον Κοκουγιόν, που αποδίδει εξαιρετικά την ψυχολογική κατάσταση των ηρώων.
- Γιατί ο Πέκινπα, μέσω της μεγέθυνσης στα γεγονότα, μας αποκαλύπτει καταστάσεις που συμβαίνουν μεν αλλά δεν τις εξομολογούμαστε ποτέ.
- Για το συνταρακτικό τέλος που αναιρεί πλήρως τις πιθανές ιδεολογικές μας αντιρρήσεις.
Κινηματογράφος Βακούρα, Αίθ. 1
Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2016 στις 21:00
Υ.Γ. Την επόμενη Δευτέρα 3 Οκτωβρίου η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕΜΕΣ παρουσιάζουν στα πλαίσια του ίδιου αφιερώματος το θρίλερ του Νίκολας Ρεγκ: Η δύναμη της σάρκας (1980) με τους Art Garfunkel, Theresa Russell, Harvey Keitel και Denholm Elliott.