Ανάστατη είναι η αγορά καυσίμων από τα σενάρια για αύξηση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης στις βενζίνες και στο πετρέλαιο κίνησης. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, με βάση τα επίσημα στοιχεία της Ε.Ε., η Ελλάδα κατέχει την τέταρτη θέση μεταξύ των κρατών-μελών σε σχέση με το ύψος φορολόγησης της αμόλυβδης (670 ευρώ το χιλιόλιτρο), κάτω από Αγγλία, Ολλανδία και Ιταλία, ενώ έχει πολύ υψηλότερο φόρο από χώρες με πολλαπλάσιο κατά κεφαλήν εισόδημα, όπως η Γερμανία, η Γαλλία και το Βέλγιο, και απέχει πολύ από τον μέσο όρο των «28», που κυμαίνεται στα 510 ευρώ το χιλιόλιτρο. Η Ελλάδα έχει επίσης από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ στις βενζίνες, με αποτέλεσμα η συνολική φορολογία να αντιπροσωπεύει σήμερα το 68% της τιμής στην αντλία.

Πιθανή αύξηση του ΕΦΚ στις βενζίνες κατά 10 λεπτά το λίτρο, μέτρο που θεωρείται κοινά αποδεκτό για τους θεσμούς και την ελληνική κυβέρνηση, προκειμένου να συμβάλει στην επίτευξη του στόχου για δημοσιονομικό όφελος ύψους 1,8 δισ. ευρώ μέχρι το 2018, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, θα οδηγήσει σε αύξηση της λιανικής τιμής (μαζί με ΦΠΑ) κατά 12,3 λεπτά το λίτρο. Ο ΕΦΚ στην αμόλυβδη θα ανεβεί, δηλαδή, στα 770 ευρώ το χιλιόλιτρο, και η λιανική τιμή από το 1,35 ευρώ το λίτρο που είναι σήμερα θα φτάσει 1,46 ευρώ το λίτρο.

Το πιο «τραγικό» σενάριο πάντως, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς καυσίμων, είναι αυτό της εξομοίωσης του ΕΦΚ του ντίζελ κίνησης με τον ΕΦΚ της αμόλυβδης, που κυκλοφόρησε μέσα στο Σαββατοκύριακο, αλλά δεν φαίνεται να είναι προς το παρόν τουλάχιστον στη λίστα με τα μέτρα που συζητούνται με τους πιστωτές. Στην περίπτωση αυτή, σύμφωνα με την Ομοσπονδία Βενζινοπωλών, θα προστεθούν 340 ευρώ από τον ΕΦΚ και 78,20% από τον ΦΠΑ (επί του νέου ΕΦΚ), δηλαδή συνολικά η τιμή θα επιβαρυνθεί με 48,20 ευρώ το χιλιόλιτρο ή 0,48 ευρώ το λίτρο. Με τη σημερινή τιμή στο ευρώ, θα έχουμε εκτίναξη της τελικής τιμής στο 1,418 ευρώ το λίτρο.

«Πρόκειται για το πλέον τραγικό σενάριο, και αυτό γιατί χτυπάει στην καρδιά της οικονομίας», τονίζει στην «Καθημερινή» στέλεχος της αγοράς πετρελαιοειδών, εξηγώντας ότι θα επιβαρύνει τη βιομηχανία και τις μεταφορές. Κύκλοι της αγοράς επικρίνουν και την ηθική διάσταση του μέτρου, κάνοντας λόγο για «εξαπάτηση των πολιτών που μέσα στην κρίση επένδυσαν σε ακριβά ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα, έχοντας ως δεδομένο ότι θα το κινούν με ένα φθηνότερο καύσιμο από αυτό της βενζίνης». Είναι χαρακτηριστικό ότι από τον Νοέμβριο του 2011, οπότε καθιερώθηκε το μέτρο της άρσης της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, το μερίδιο των νέων Ι.Χ. με κινητήρες ντίζελ από το 4% που ήταν το 2010 εκτινάχθηκε στο 60% το 2015. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, τα επιβατικά Ι.Χ. με κινητήρες ντίζελ που κυκλοφόρησαν από τον Νοέμβριο του 2011 μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου του 2016 ανέρχονται στις 157.349 σε σύνολο 286.634.

Η αγορά καυσίμων, πάντως, πέραν των αρνητικών επιπτώσεων στις επιχειρήσεις, στους καταναλωτές και στην οικονομία συνολικότερα, εκτιμά ότι η αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα δεν θα αυξήσει τα δημόσια έσοδα, όπως επιδιώκει η κυβέρνηση, και παραπέμπει στο παράδειγμα της αύξησης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης το 2012 από τα 60 ευρώ το χιλιόλιτρο στα 330 ευρώ το χιλιόλιτρο, που δεν έφερε καμία αύξηση στα δημόσια έσοδα του 2013. Γενικότερη εκτίμηση της αγοράς είναι ότι η κυβέρνηση «ποντάρει» στη συγκυρία των χαμηλών τιμών των καυσίμων λόγω της διεθνούς συγκυρίας, παράγοντας που δεν είναι δεδομένος, ενώ ήδη παρατηρείται ανοδική τάση.

 

 

Πηγή: http://www.kathimerini.gr/854681/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/senaria-ay3hshs-toy-efk-sta-kaysima